E-twinning Προγράμματα Γυμνασίου: Gaming with STEM is fun & Me the AI 2.0
Το Αριστοτέλειο κολλέγιο αποτελεί ένα από τα σχολεία που δίνουν ιδιαίτερη έμφαση σε προγράμματα βιωματικής και ανακαλυπτικής μάθησης. Στην κατηγορία αυτών των προγραμμάτων εντάσσονται και τα Ευρωπαϊκά προγράμματα eTwinning. Τα προγράμματα eTwinning που εκπονούνται από το σχολείο κερδίζουν σε ετήσια βάση την Εθνική και την Ευρωπαϊκή ετικέτα ποιότητας ως αναγνώριση της υψηλής ποιότητας των εργασιών και της οργάνωσης του έργου.
Η Β’ Γυμνασίου το τρέχον σχολικό έτος ασχολήθηκε με eTwinnning πρόγραμμα που είχε ως θέμα «Gaming with STEM is Fun” το οποίο έδωσε έμφαση σε δράσεις που βασίζονται στη φιλοσοφία του STEM. Η δράση της Εθνικής Υπηρεσίας eTwinning STEM 2.0 έχει ως σκοπό να ενσωματώσει τη μέθοδο STEM και να παρέχει ευκαιρίες για την ανάπτυξη δεξιοτήτων ενθαρρύνοντας τους μαθητές να απαντούν σε ερωτήματα με παιγνιώδεις δραστηριότητες που έχουν σχέση με την επιστήμη (S), την τεχνολογία (T), τη μηχανική (E) και τα μαθηματικά (M). Η ενσωμάτωση μηχανισμών παιχνιδιού σε ένα περιβάλλον μη παιχνιδιού, έχοντας όμως τα χαρακτηριστικά του αποτελεί μια μαθησιακή διαδικασία που κερδίζει συνέχεια έδαφος και είναι γνωστή ως Gamification. Έχοντας ως βάση την πλακέτα Micro:bit και σε συνεργασία με εταίρους από Τουρκία, Τυνησία, Λιθουανία, Δανία, και Γαλλία δημιουργήθηκε ένα eTwinning έργο για τη δημιουργία παιχνιδιών εκμάθησης βασικών εννοιών από την Αστρονομία, τα μαθηματικά, τη Φυσική και τη Χημεία και τον προγραμματισμό.
Οι κύριοι στόχοι του έργου ήταν:
- να ενθαρρύνουν τους μαθητές στις θετικές επιστήμες.
- να λύνουν τα προβλήματα των επιστημών STEM με τρόπο διασκεδαστικό.
- να δημιουργηθεί η ιδέα μεταξύ των μαθητών ότι ο καθένας μπορεί να κάνει προγραμματισμό.
- να μάθουν τις βασικές δεξιότητες του δομημένου προγραμματισμού (ενεργή μάθηση).
- να εφαρμόσει τις βασικές αρχές της μηχανικής, της φυσικής και των μαθηματικών.
- να επικοινωνούν στα αγγλικά και να βελτιώνουν τις γλωσσικές δεξιότητες.
- βελτίωση των δεξιοτήτων συνεργασίας
Η Γ’ Γυμνασίου ασχολήθηκε με δράσεις που αφορούσαν την Τεχνητή Νοημοσύνη και είχε τίτλο «Me the A.I. #2.0». Στην ταχέως μεταβαλλόμενη κοινωνία μας, η Τεχνητή Νοημοσύνη (Α.Ι.) ενσωματώνεται όλο και περισσότερο σε κάθε πτυχή της ζωής μας. Δημιουργήθηκε λοιπόν έργο eTwinning που αφορά στην εισαγωγή νέων τεχνολογιών όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη και η Μηχανική Μάθηση, βοηθώντας τους μαθητές να συνειδητοποιήσουν πώς λειτουργεί το AI, ποια είναι τα όριά τους, πώς θα μπορούσαν να βοηθήσουν τους ανθρώπους στις μεγαλύτερες προκλήσεις του κόσμου, αλλά επίσης και ποια θέματα δεοντολογίας πρέπει να ληφθούν υπόψη. Το έργο “Me the A.I # 2.0” με εταίρους από Κροατία, Τουρκία, Ισπανία, Γαλλία, Ιταλία, Λετονία, Λιθουανία και Κύπρο βασίζεται στις ιδέες της Τεχνητής Νοημοσύνης με δραστηριότητες διασκέδασης και συνεργασίας μεταξύ των μαθητών. Οι μαθητές γνώρισαν δένδρα αποφάσεων, προγραμματισμό, αναζήτησαν τις εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης στην καθημερινότητά τους, προβληματίστηκαν με την ποιότητα των πληροφοριών (Data Quality), τις διαδικασίες εκμάθησης του υπολογιστή από δεδομένα και τους αλγόριθμους εντοπισμού μη πρέποντος περιεχομένου από εργαλεία όπως το YouTube κ.α. Τα προγράμματα συντόνιζαν οι καθηγητές Πληροφορικής: Κοκκίνου Ελένη και Παναγιωτόπουλος Νίκος.
Μέσα από αυτό το έργο, οι μαθητές:
- αποσαφήνισαν έννοιες της Τεχνητής Νοημοσύνης
- γνώρισαν τις πιο κοινές χρήσεις της τεχνολογίας
- ανέπτυξαν σημαντικές δεξιότητες του 21ου αιώνα με βάση το βασικό πλαίσιο δεξιοτήτων της ΕΕ, όπως η συνεργασία και η ομαδική εργασία, η δημιουργικότητα και η φαντασία, η κριτική σκέψη, η επίλυση προβλημάτων
- ανέπτυξαν δεξιότητες ψηφιακής και υπολογιστικής σκέψης, έκαναν χρήση ποικίλων λογισμικών για τη δημιουργία, ανάλυση και παρουσίαση πληροφοριών.
- ανάγκασαν τους μαθητές στη χρήση μιας ξένης γλώσσας για
- επικοινωνία / ανταλλαγή / συνεργασία με μαθητές από διαφορετικές χώρες
- συνεργάστηκαν και αντάλλαξαν ιδέες και οι καθηγητές διαφορετικών χωρών.