ERASMUS+ “Think Smart – Act Green”
Το Αριστοτέλειο Κολλέγιο μαζί με σχολεία από Αυστρία, Ισπανία, Ιταλία, Πορτογαλία και Σουηδία, συμμετέχουν στο πρόγραμμα Erasmus+ 2020-1-AT01-KA229-077992 “Think Smart – Act Green”. Το θέμα του προγράμματος αφορά την κλιματική αλλαγή, ένα θέμα που αποτελεί ένα από τα βασικά ζητήματα της εποχής μας, που διαμορφώνει το μέλλον της κοινωνίας και της οικονομίας μας.
Σύμφωνα με την UNESC0 «η ευαισθητοποίηση και η προώθηση της γνώσης και της ανάπτυξης δεξιοτήτων μέσω της εκπαίδευσης αποτελεί ουσιαστικό συστατικό και καταλύτη για την ανταπόκριση στην παγκόσμια κλιματική αλλαγή». Ειδικότερα, το άρθρ. 6 της Σύμβασης Πλαισίου του ΟΗΕ για την Κλιματική Αλλαγή και το άρθρο. 12 της Συμφωνίας του Παρισιού του 2015 ενθαρρύνουν την ενίσχυση, προώθηση, ανάπτυξη και εφαρμογή προγραμμάτων εκπαίδευσης και ευαισθητοποίησης του κοινού σχετικά με την κλιματική αλλαγή και τις επιπτώσεις της σε εθνικό/διεθνές επίπεδο. Στόχος λοιπόν του έργου είναι η απόκτηση, ανάπτυξη και βελτίωση νέων δεξιοτήτων/ικανοτήτων/κοινών στρατηγικών καθώς και η ανταλλαγή καλών πρακτικών για την εισαγωγή του θέματος της κλιματικής αλλαγής στην τάξη και την αντιμετώπισή του.
Οι μαθητές του Αριστοτελείου Κολλεγίου ταξίδεψαν στην Αυστρία, στο σχολείο Stiftsgymnasium St. Paul όπου μαζί και με μαθητές από Σουηδία (Spyken, Lund) επικεντρώθηκαν σε εργασίες που αφορούν τις μεταφορές και τη μείωση των εκπομπών CO2. Η τοπική οργάνωση της Carinthia που έχει συσταθεί για ενημερωτικούς σκοπούς, ενημέρωσε τους μαθητές για τις αρχές χρήσης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και τα οφέλη χρήσης τους ενώ ακολούθησε εποικοδομητική συζήτηση σχετικά με το δίκτυο φόρτισης και τις προδιαγραφές τους. Κατά τη διάρκεια της εβδομάδας οι μαθητές παρακολούθησαν στο μάθημα της Βιολογίας τους λόγους για τους οποίους πρέπει να προτιμώνται τα τοπικά προϊόντα καθότι εκτός της ενίσχυσης στην τοπική οικονομία, μειώνονται σημαντικά οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2), το οποίο σχετίζεται άμεσα με το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Στο μάθημα της Χημείας απέδειξαν πειραματικά τα προβλήματα που δημιουργεί η διάλυση CO2 στους υδάτινους αποδέκτες και τα προβλήματα της αλλαγής του pΗ του νερού στους οργανισμούς που ζουν στις θάλασσες και στα ποτάμια. Στο μάθημα της Φυσικής είδαν πώς η τοπική κοινωνία (το μοναστήρι του St. Paul) εκμεταλλεύτηκε τις ποσότητες νερού που προέρχονται από το βουνό και δημιούργησε μια μικρή μονάδα υδροηλεκτρικού εργοστασίου για την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος χρησιμοποιώντας ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Τέλος, στην Πληροφορική χρησιμοποίησαν διάφορα λογισμικά και Web2.0 εργαλεία για τη διάχυση μηνυμάτων και γνώσεων σχετικές με την κλιματική αλλαγή
Οι μαθητές παράλληλα με τα μαθήματα πραγματοποίησαν πολιτιστικές εκδρομές στο Graz και στο Klagenfurt, ενώ επισκέφτηκαν και το εργοστάσιο σοκολάτας του Zotter. Η εβδομάδα έκλεισε με μια επίσκεψη στο Europe Direct όπου ο Διευθυντής του κέντρου μίλησε για τις θετικές συνέπειες της σύστασης της Ευρωπαϊκής ένωσης στην οικονομία και γενικά στην καθημερινότητα των πολιτών της. Η διάχυση του έργου πραγματοποιήθηκε σε εκδήλωση που έγινε στο σχολείο παρουσία μαθητών, γονέων και εκπροσώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης. Η στιγμή του αποχαιρετισμού στο αεροδρόμιο του Graz ήταν ιδιαίτερα δύσκολη γεγονός που αποτυπώνει τους βασικούς σκοπούς των προγραμμάτων Erasmus+ για τη δημιουργία δεσμών συνεργασίας και φιλίας μεταξύ των μαθητών, αυριανών πολιτών, της Ευρωπαϊκής Ένωσης.